SELAMAT DATANG

BANDAR DIRAJA DARUL RIDZUAN

Selasa, 27 September 2011

Kecoh depan istana Iskandariah

Kecoh di hadapan Istana Iskandariah, apabila seorang lelaki, Raja Ahmad Nasir Abdullah Aziz, 55, mendakwa diri dan ahli keluarganya sebagai pewaris kesultanan Perak, ingin memasuki istana, di sini, awal pagi semalam.

Dia yang datang bersama ahli keluarga , tiba kira-kira jam 9.30 pagi dengan tujuan memasuki istana sempena ulang tahun kelahiran anak sulungnya, Raja Syedi Omar Raja Ahmad Nasir, 23.

Bagaimanapun, hasrat itu tidak kesampaian apabila sepasukan polis cuba menghalang mereka daripada memasuki istana.

Raja Ahmad Nasir berkata, niat mereka sekeluarga bukan untuk menceroboh, tetapi ingin membawa anak sulungnya melawat istana sempena sambutan ulang tahun kelahiran pada tanggal 25 September.

Menurutnya, dia pernah membuat permohonan kepada pihak berkaitan untuk memasuki istana tetapi ditolak.

“Kami datang untuk melawat istana sahaja kerana anak sulung saya yang merupakan waris kesultanan Perak belum pernah memasuki istana.

“Hari ini ulang tahun kelahirannya jadi saya ingin menunaikan hasrat itu sahaja tetapi kami dihalang,” katanya kepada media selepas dihalang memasuki istana, semalam.

Kata Raja Ahmad Nasir, mereka adalah adalah keturunan Raja Kulop Ahmad dan pada suatu ketika dahulu anak kepada moyangnya sepatutnya menjadi sultan.

Jelasnya, tetapi ketika itu, keturunan baginda disumpah selama tujuh keturunan dan sekarang sudah masuk generasi kelapan.

“Anak sulung saya ini adalah generasi ke lapan dan pewaris kesultanan yang sepatutnya sekarang,” katanya.

Dia yang datang dari Seri rapat, Taman Maju Rapat, Ipoh itu, turut menafikan pernah menyebarkan maklumat mengatakan akan hadir bersama 5,000 pengikut untuk menceroboh istana menggunakan Sistem Pesanan Ringkas (SMS).

“Saya tidak menghantar SMS itu dan mungkin kerja pihak tidak bertanggungjawab yang cuba mengambil kesempatan memburukkan keadaan.

“Kita minta polis menyiasat siapa yang menghantar SMS itu kerana saya datang hanya bersama keluarga,” katanya.

Sehari sebelum itu, Raja Ahmad Nasir membuat laporan polis di Sungai Senam, Ipoh, menggesa pihak berkuasa mengkaji ulasan Menteri Besar mengenai keturunan raja-raja dalam keluaran akhbar sebelum ini.

Katanya, ulasan yang dikeluarkan tidak benar tanpa menyiasat keseluruhan fakta kesultanan Perak.

“Saya amat kecewa dengan ulasan itu dan terancam serta memohon siasatan terperinci tanpa unsur politik,” katanya.

Sumber : http://peraktoday.com/wp/?p=31619

Tiada ulasan:

Catat Ulasan